Projekti
treenipäiväkirja

hiihtäjälle I  kestävyysurheilijalle I suunnistajalle

Koronan synnyttämää

Haaveena kirjoittaminen

Mulla on ollu aina haaveena kirjoittaa jotakin kansien väliin. Ja nyt on siihen ollut aikaa, kiitos #korona, joten toteutin jo jonkin aikaa kypsyneen oman itse toteutetun treenipäiväkirjaidean, jota olin jo aloitellut vuosi sitten kun opiskelin media-alaa (graafinen, ulkoasuntoteutus) Tampereen ammattiopisto Tredussa. Haaveena ollut siis yhdistää oma aikaisempi koulutustausta (Liikuntatieteiden Maisteri / Jyväskylän yliopisto ja liikunnanohjaaja / Suomen Urheiluopisto, 30-vuotinen urheilukokemus ja media-alan / graafisen alan opinnot, ja näin syntyi nämä treenipäiväkirjat.

 

Treenikalenterin rakentaminen ja kirjoittaminen pohjautuu kokemusperäiseen tietoon, oivalluksiin sekä oppimiseen, oman melkein jo 30 vuotta kestäneen kilpaurheiluharrastuksen parista, joka pitää sisällään kansallista ja kansainvälistä kilpailukokemusta hiihtosuunnistusurilta, kansallisten kisojen voittoja naisten pääsarjassa, yli 50 piirinmestaruusmitalin keräilyä vuosien varrella hiihdon, suunnistuksen, hiihtosuunnistuksen sekä juoksun parista mutta myös oivalluksia huippusatsauksen jälkeiseltä ”rennommalta” kilpakuntoilun ajalta.

 

Tein kolme erilaista, kolmella erinäköisellä kannella varustettua harkkapäiväkirjaa, jotka sisältävät itse kehitellyn viikkotaulukon (54 kpl) / kirja ja muutaman artikkelin, jotka pohjautuvat kokemusperäiseen tietoon ja ajatuksiin omalta jo useamman vuosikymmenen kestävältä ns. urheilijan polultani. Toteutin suunnistajan, hiihtäjän ja kestävyysurheilijan treenipäiväkirjan. Treenipäiväkirja on kooltaan A5, kierresidottu ja sisältää 52 sivua. Tekstit, graafinen ilme ja taitto on minun käsialaani. Painopaikka Tampereen ammattiopisto Tredu.  Jatkossa näitä on ostettavissa toukokuun alkupuolella (hiihdon treenikauden alku), marraskuun alussa (suunnistajien ja kesälajien kestävyysurheilijoiden harjoituskauden alku) ja joulun alusaikana, jos joku haluaa ostaa treenipäiväkirjan pukinkonttiin tai aloittaa elämäntapamuutos uuden vuoden lupauksen kautta kera oman treenipäiväkirjan. Hajakappaleita voi toki kysellä pitkin vuotta, jos varastosta sattuisi löytymään. Isoa varastoa ei ole kuitenkaan tarkoitus pitää. Tilauksia etukäteen voi myös tehdä jollekin näistä myyntiajoista!

Hiihtäjän treenipäiväkirja

Suunnistajan treenipäiväkirja

”Hiljaista tietoa” urheilijan polulta

Tuon esille pitkin treenikalenteria pointteja, joita pidän tärkeinä kehittymisessä huipulle omassa lajissa. Tavoitteena tuoda näkyviin sellaista, mikä on piilossa. Asioita, mitkä jäävät mielestäni monesti tiedostamatta ja aiheuttavat täten mahdollisesti ongelmia. Suuren osan hyvistä oivalluksista olen saanut huippusatsauksen jälkeen. Miksi? Hyvä kysymys! Urheiluun satsauksen aikana syntyy sellaista ”hiljaista” tietoa, minkä urheilija saa monikymmenvuositiseltakin urheilu-uralta pyrkiessään kohti niitä omia unelmia ja tavoitteita. Ja niitä tietoja ei välttämättä löydä kirjoista, ilman, että urheilija, ehkä jo uransa lopettanut, kertoo kokemuksistaan, ajatuksistaan ja oivalluksistaan. Tämän vuoksi urheilu-uria voisi hyödyntää Suomen urheilukentässä enemmänkin!

Urheilu-ura on polku itsensäkehittämisen saralla, josta on hyötyä jälkeenpäin ihan minkä tahansa asian tai ammatin parissa, jossa löytyy intoa ja motivaatiota kehittää itseään. Urheilu-ura on huikea polku itsensä kehittämisen saralla sekä oppimaan oppimisen parissa. Urheilijan polku, joka ei ole suoraviivainen polku “ylöspäin”, vaan saattaa sisältää niiden onnistumisen ja kehittymisen lisäksi vaikeampia vaiheita, vammoja, ylirasitustiloja, urheilijan tuntemaa painetta, mahdollisia kriisejä ja takapakkia yms. Näistä vaikeuksista ei niin paljon puhuta.

Näistä tilanteista kuitenkin löytää myös yleensä kuitenkin juuri sen sisun ja motivaation kehittää itseään vielä paremmaksi ja kääntää vaikeudet lopulta voitoksi. Ura voi pahimmassa tapauksessa kuitenkin myös loppua näihin vaikeuksiin, jos tarjolla urheilu-uran aikana ei ole tarvittavaa apua, tukea ja tietoa. Näin tapahtuu mielestäni liian usein vieläkin. Usein keskitytään liikaa fysiikan ja taidoin harjoittamiseen mutta henkinen puoli ongelmanratkaisu jää valitettavasti vähemmälle huomiolle valmennuksen näkökulmasta.

Näistä, monesti ei niin tiedostetuista tilanteista urheilun ytimessä ollessa oppii lopulta, monesti usein uran jälkeen, kuitenkin jotain arvokasta elämää varten. Näistä vaikeista vaiheista oppii yleensä eniten, syvällisimmin ja saadaan elämän kannalta ne arvokkaimmat opit. Omat, yli vuosikymmenten kestävät kokemukset urheilijan elämästä olivat myös suuri syy ja motivaattori sille, miksi halusin rakentaa omiin kokemuksiini pohjautuvaa, omannäköistä treenikalenteria, josta voisi olla hyötyä jollekin toiselle urheilijalle, omalla urheilijan polullaan, kohti niitä omia unelmia ja tavoitteita. On siitä sitten hyötyä motivaation ylläpitämisessä treenejä ylös laitellessa, tavoitteen asettelussa, itsestä oppimisessa, itsetuntemuksen kehittymisessä, asioiden tiedostamisessa tai jonkin uuden asian oppimisessa.

Tavoitteena raottaa hieman sitä verhoa, tiedostamatonta, asioita, jotka ovat monesti “piilossa”, kun ollaan itse siinä urheilun ytimessä. Nostaa tiedostamatonta tietoisuuteen. Sitä tiedostamatonta, joka vaikuttaa urheilun taustalla ja jotka “lymyilevät” monesti niissä ongelmakohdissa. Muutamia näitä tärkeinä pitämiäni asioita voit jo löytää myös tästä elämäni ensimmäisestä, itse toteutetusta treenikalenterista, johon oma kokemusmaailma on ollut vahvasti vaikuttamassa. Tarkoituksena on jatkossa toteuttaa kehittävällä otteella vuosittain treenipäiväkirjat erilaisilla kansilla ja sisällöllä. Tästä oli hyvä lähtee liikkeelle. Nyt treenipäiväkirjoja on mennyt 1-4 kappaleen erissä ympäri Suomen. mm. Helsingin, Espoon, Jämsänkoksen Seinäjoen, Viitasaaren, Siilinjärven ja Lumiojoen kautta Keminmaalle. Joten tilausta tällaiselle on näyttänyt olevan. Tilaajien joukossa on ollut harjoituspäiväkirjan täyttöä opettelva nuori urheilija, ampumahiihtäjä ja aktiivihiihtäjä tai monipuolisen kestävyysurheilijan kautta suunnistuksen maailmanmestariin asti.

Miten voin saada oman treenipäiväkirjan?

Myyntiaikoina (toukokuun alku, marraskuun alku ja joulukuun alusaika) lähetä minulle s-postia osoitteeseen kirsi.p.salonen@gmail.com, minkä näistä treenipäiväkirjoista haluat, kuinka monta ja osoitteesi, mihin lähetetään ja sähköpstiosoitteen laskua varten. Treenipäiväkirjan hinta on 18€ sis. alv. Päälle toimitus- ja pakkauskulut.

Kuuntele kehoasi, fiilistele, unelmoi, aseta tavoitteita merkkaa treenisi ylös ja kehity!

Tsemppiä treeneihin!
–Kirsi–

 

yritys

Kirsi Salonen Graphic Design
Y-tunnus: 3006166–4

yhteystiedot

Kirsi Salonen
kirsi.p.salonen@gmail.como
Tampere, FINLAND

 

Seuraa somessa